A hajó az öböl közepén – 2009 |
Előző cikkünkben arról számoltunk be, hogy a Szőke Tisza hajó új és egyben utolsó tulajdonosa elkezdte a gőzös bontását. De mi maradhat meg a sokat megélt és hányatott sorsú hajóból?
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) hosszadalmas eljárás során – mely alatt több alkalommal szemrevételezték a hajót, illetve különböző dokumentumokat is tanulmányoztak, szakértőket vettek igénybe – a Kulturális Javak Bizottságának 2012. június 6-i döntését követően hozta meg határozatát, mely szerint „A Szőke Tisza II. nem alkalmas a teljes körű védetté nyilvánításra”, így a hajót csak „védett tárgyegyüttessé nyilvánították”. A korábbi tulajdonos, a Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolását vezető Csabaholding felszámolóbiztosa, Ézsiás László juttatta el hozzánk a védési határozatot, melyet cikkünk végén teljes terjedelmében olvashatnak. Az iratból kizárólag a személyes adatokat takartuk ki.
Egészében nem védett, gyakorlatilag roncs
Horgonycsörlő – 2009 |
„A Szőke Tisza II. rendkívül rossz állapotban, gyakorlatilag roncsként, előre és oldalra billenve nyugszik a tápéi öbölben. Elöl az orrfedélzet szintjéig el van merülve. Fedélzeti szerelvényei hiányoznak, korlátja hiányos, használhatatlan. A fedélzetének padlózata oly mértékben romlott, hogy a rajta való közlekedés veszélyes: bármikor beszakadhat. A parancsnoki hídról minden szerelvényt elloptak. Belső faburkolata teljesen tönkrement, szétázott. Bár a kéménymozgató mechanizmus még megvan, de kéményei bármikor ledőlhetnek, mert tövüknél a korrózió már teljesen átvágta a lemezanyagukat. Gépháza teljesen víz alatt van; állítólag (sic!) minden mozdítható részt az elmúlt években elloptak róla. Hiányoznak a hajó lapátkerekei, ami a hajó meghajtó berendezésének elengedhetetlen része. A hajdan elegáns belső falburkolatai részben víz alatt vannak, de a megmaradt (intarziás) rész is teljesen tönkrement. A szalonok parkettája használhatatlan. Még megtalálható a kormányrásegítő gép, és a hajó árboca. Számos alkatrészt azonban nem lehet azonosítani, mert vagy eltűnt már a hajóról, vagy jelenleg a víz alatt van...”
Védett tárgyegyüttes – mi marad meg a hajóból?
A védési határozatból kiderül, hogy ugyan a teljes hajó nem kerül védelem alá, azonban egyes részeit „védett tárgyegyüttesként” kell kezelni. Ezek a következők:A gőzkormány – 2009 |
- árbocrúd, árboctalp
- kéménybillentő mechanika
- horgonycsörlő
- szellőző kürtő
- 3 hengeres expanziós gőzgép (háromhengeres Compaund gőzgép) dugattyú, henger, rúd, hajtórúd
- kormánymű-kormányrendszer
- kormánylapát
- gőz-segédkormány
- lapátkerék-tengely és tengelycsapágyazás
- a gép gyártmánytáblája
A rendelkező rész ezt követően előírja, hogy a tárgyegyüttes tulajdonosa – jelenleg a hajót bontó cég – köteles a védetté nyilvánított elemeket épségben fenntartani, őrzésükről, szakszerű kezelésükről és állagmegóvásukról gondoskodni. Tulajdonjogukat csak írásbeli szerződés alapján lehet átruházni, minden tulajdonosváltozásról a hivatalt, illetve jogutódját írásban kötelesek értesíteni. Amennyiben eladnák a védett elemeket, úgy az államot elővásárlási jog illeti meg. A tárgyakon megóvási (konzerválási) restaurálási és átalakítási munkálatok csak a hatóság – illetve jogutódjának – előzetes engedélye szükséges. Az ország területéről a védett tárgyegyüttes elemeit kivinni szintén csak engedély után lehet, illetve az őrzési helyük megváltozását is be kell jelenteni. A szakvélemény „a menthetetlen értékeket teljes körűen dokumentálásra” javasolja.
A Compaund gőzgép dugattyúi és az adattábla – 2009 |
De miért nem a teljes hajó?
A Kulturális Javak Bizottsága 2012. június 6-án tűzte napirendjére a hajó ügyét, és a teljes védetté nyilvánítást egyhangú szavazattal nem támogatták. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakvéleményben írja le álláspontjátIn memoriam IV. Károly |
„Véleményünk szerint a Szőke Tisza II. nem alkalmas a teljes körű védetté nyilvánításra, mertA szakvélemény alapján a Bizottság
– a hajó tulajdonosainak gondatlansága következtében teljesen leromlott, jelen állapotában kulturális örökségi értéket nem képvisel;
– a pusztulás olyan mérvű, hogy még egy jelenleg lefolytatott állagmegóvás sem hozhatná olyan állapotba, ami egy védett kulturális értéktől elvárható lenne;
– semmiféle kilátás sincs arra nézve, hogy valaki vagy valamilyen szervezet elvégezné felújítását és biztosítaná tárolásának vagy hasznosításának feltételeit;
– nincs aki örökségvédelmi bírságolás terhe mellett vállalná felügyeletét...”
„...a ’Szőke Tisza II.’ IV. Károly típusú gőzüzemű oldalkerekes személyhajót, a szakvéleményt figyelembe véve, a hajó rendkívül rossz állapota miatt nem tekinti alkalmasnak a teljes körű védetté nyilvánításra ... Azonban a hajó egyes műszaki elmeinek az egyediségére tekintettel, a szakvéleményben védetté javasolt elemeket a magyar közlekedés- és hajózástörténet kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan műszaki emlékeinek tartja ...”
A KÖH határozata teljes terjedelmében az alábbiakban látható
(csak a személyes adatok, nevek és telefonszámok kerültek kitakarásra)