A KISFALUDY eredeti (1846-os) állapotának korabeli ábrázolása a hajó balatonfüredi indulását ábrázoló litográfián |
Tudjuk, hogy ez most a félig teli-félig üres pohár esete, de mégis, ha már azt állítják a SZEGEDma.hu cikkében, hogy „százmillió forintos beruházás során építik fel a Balaton első személyszállító hajójának, a gróf Széchenyi István által 1846. szeptember 21-én vízre bocsátott Kisfaludy gőzösének a korhű mását”, akkor miért nem tényleg azt építik fel?
A
KISFALUDY eredeti állapotát ábrázoló hajómodell a Magyar Műszaki és
Közlekedési Múzeum hajózástörténeti állandó kiállításának balatoni hajózási részlegében |
Kicsi, nagy és óriási különbségek
Fotó: Gémes Sándor, SZEGEDma.hu |
A legnyilvánvalóbb eltérés: a felső fedélzet teljesen sík, lapos és végig (teljes hosszában) fedetlen volt. A most épülő hajón a lapátkerékdobtól hátrafelé eső részeket befedik, s ott egy olyan zárt helyiséget alakítanak ki, amely ott sose volt. A navigációs híd közepén a zárt kormányállás szintén olyasmi, amivel a hajó eredetileg nem rendelkezett. A motoros (hajócsavaros) meghajtás és a csak látványelemként megőrzött lapátkerekek, s az egyelőre még nem tudható, hogy valóban eredeti funkciójuk szerint használható, vagy csak imitációt jelentő vitorlák szintén különbséget jelentenek. Erre semmiképpen sem lehet azt írni, hogy az eredeti „korhű mása”.
Gazdasági szükségszerűségek?
Ashi-tavi vitorlás |
Japánban az Ashi-tavon üzemeltetett hajó-vidámparkban a kirándulóhajók szintén egykori híres történelmi vitorlásokat idéznek fel nagyon távolról és leginkább csak a nevükben. Közkedvelt turistalátványosságnak számítanak anélkül is, hogy bárkinek eszébe jutna azt állítani róluk, hogy az eredeti hajók történelmileg hiteles másolatai.
Hableány és a Kisfaludy
Az
eredeti HABLEÁNY modellje (fent) és a történelmileg hitelesnek mondott, 2000-ben épített HABLEÁNY. Nem sok köze van az eredetihez... |
„Dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes”
„A Hableány és a Kisfaludy történelmi emlékhajók megépítésével megvalósult a tulajdonosok régi álma: csaknem 100 év Csipkerózsika-álom után visszatértek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajók” – nyilatkozták a SZEGEDma.hu cikkében nyilatkozó tulajdonosok.A rossz hír: a HABLEÁNY sosem járt a Balatonon (ahol mindössze két lapátkerekes teljesített szolgálatot: a KISFALUDY és a KELÉN, később BAROSS, amint arról a témával foglalkozó, a BALATON csavargőzös, múzeumhajó kiállítóterében a múzeumhajó üzemeltetői megrendelésére a TIT HMHE által készített állandó kiállítás tablóanyaga híven tudósít.
Ennyit a mai magyar történelmi-hajók replikáiról. A leszűrhető tapasztalat: hiába lehet ma jelentős összegű támogatást nyerni arra, hogy egy történelminek mondott hajóreplikát építsenek, alighanem mégsem éri meg, valóban történelmileg teljesen hiteles hajót építeni, különben biztosan megtennék. Vagy mégse? Mindegy. Csak arról, ami nem történelmi, ne állítsák az ellenkezőjét!
Forrás: dr. Balogh Tamás